Flora bakteryjna – co to takiego i jak ją odbudować?

lekarze specjaliści >Flora bakteryjna – co to takiego i jak ją odbudować?

Flora bakteryjna – co to takiego i jak ją odbudować?

Flora bakteryjna – co to takiego i jak ją odbudować?
Mikrobiota odgrywa bardzo ważną rolę w ogranizmie człowieka. W jej skład wchodzą miliardy mikroorganizmów – zarówno tych dobrych, jak i tych złych. Skład mikrobioty jest prawidłowy, gdy przeważają te dobre bakterie odpowiedzialne m.in. za wzmacnianie układu odpornościowego, wspomaganie trawienia, przyswajanie składników odżywczych czy produkcję niektórych witaminy. Jak dbać o florę bakteryjną jelit? Podpowiadamy.


Mikrobiota jelit


Bakterie bytujące w jelitach odpowiadają m.in. za produkcję witaminy K i witamin z grupy B, hamują rozwój chorobotwórczych drobnoustrojów, wspierają trawienie. Mają też ogromne znaczenie dla naszej odporności. Flora bakteryjna stanowi zatem kluczowy element dla funkcjonowania całego organizmu. Kształtuje się już od dnia narodzin i tylko dzięki odpowiedniej trosce o nią, spełnia swoje zadania przez całe nasze życie.


Jak wspomina portal Acidolac w artykule https://www.acidolac.pl/brzuszek-i-jelita/wplyw-flory-bakteryjnej-na-funkcjonowanie-calego-organizmu - "Większość drobnoustrojów jelitowych jest dla nas nieszkodliwych lub nawet pożytecznych. Dlatego (...) ważne jest by dbać o równowagę flory bakteryjnej (...)"


Równowagę mikrobioty może zaburzać wiele czynników zewnętrznych. Szczególną uwagę należy zwrócić na mikrobiotę dzieci i zadbać o nią już od pierwszych dni życia maluszka. Odbudowanie flory bakteryjnej jelit nie jest trudne, ale wymaga czasu i cierpliwości. 


Co ma wpływ na florę jelitową?


Do zaburzeń w środowisku flory jelitowej dochodzi wtedy, gdy zaczynają namnażać się „złe” bakterie, które niszczą mikrobiotę. Do takiej dysbiozy może dojść gdy:



  • stosujemy antybiotykoterapie;

  • występuje biegunka lub zaparcie;

  • dieta jest uboga w błonnik;

  • jemy zbyt dużo wysoko przetworzonej żywności;

  • przebywamy w zanieczyszczonym środowisku.


Gdy z naszą mikroflorą dzieje się coś niepokojącego, organizm staje się mniej odporny na chorobotwórcze drobnoustroje. Stajemy się też zmęczeni, a dzieci mogą skarżyć się na ból brzuszka, nudności, ogólne osłabnie.


Jak odbudować  florę bakteryjną jelit?


Na szczęście nie jest to zbyt trudne i istnieją sprawdzone metody na przywrócenie jej prawidłowego stanu. Oto 5 sprawdzonych sposobów na odbudowanie flory bakteryjnej jelit.



  1. Unikajmy cukrów i węglowodanów prostych – to najlepsza pożywka dla złych bakterii, drożdżaków i grzybów. Słodkie przekąski, słodzone napoje itp. tworzą idealne środowisko dla namnażania się niekorzystnych drobnoustrojów. Zastąpmy je owocami – ukryta w nich fruktoza ukoi nasz apetyt na słodycze.

  2. Nie kupujmy pożywienia z niepewnych źródeł – mięso, ryby czy nabiał lepiej kupić u lokalnych producentów – takich, którzy przy wytwarzaniu żywności nie używają ulepszaczy i zbędnej chemii.

  3. Unikajmy wysoko przetworzonej żywności – fast foody, a także inne tzw. gotowe posiłki często w swoim składzie zawierają szkodliwe tłuszcze trans i polepszacze smaku. Są nie tylko szkodliwe dla mikrobioty, ale także mogą doprowadzić do otyłości.

  4. Kiszonki, przetwory mleczne z żywymi kulturami bakterii – warto włączyć takie produkty do codziennej diety.

  5. Probiotyki – aby uzupełnić i wyrównać mikroflorę, warto do codziennej diety włączyć także wysokiej jakości probiotyki.

 

 

medserwis.pl Telewolt Sp. z o.o. 00-671 W-wa, ul. Koszykowa 70 lok.2, tel.: 601 410 411, e-mail: medserwis@medserwis.pl