Cholina - niezbędny składnik odżywczy o wielu zaletach

lekarze specjaliści >Cholina - niezbędny składnik odżywczy o wielu zaletach

Cholina - niezbędny składnik odżywczy o wielu zaletach

Cholina - niezbędny składnik odżywczy o wielu zaletach

Cholina - niezbędny składnik odżywczy o wielu zaletach

Nie jest ani witaminą, ani minerałem; często grupuje się ją wraz z kompleksem witamin B ze względu na liczne podobieństwa. Cholina, bo o niej mowa, oddziałuje na wiele ważnych funkcji w organizmie. Dowiedz się, jak wpływa na pracę wątroby, rozwój mózgu i układ nerwowy.

Czym jest cholina?

Cholina została odkryta i doceniona stosunkowo niedawno - Instytut Medycyny uznał ją za składnik odżywczy niezbędny dla normalnych funkcji organizmu i zdrowia człowieka 24 lata temu, w 1998 roku. Niewielka ilość choliny jest wytwarzana przez wątrobę, jednak to nie wystarcza do pokrycia dziennego zapotrzebowania, które jest różne w zależności od płci, kondycji organizmu, wieku itd. Pewne jest natomiast to, że niedobór tego cennego składnika odżywczego może być poważny w skutkach. Dowiedz się, jakie działanie wykazuje cholina na najważniejsze organy i jakie ryzyko niesie jej niedobór.

Cholina - właściwości, jakie spełnia w naszym organizmie

Niedobór choliny może powodować poważne uszkodzenia, zwłaszcza wątroby. Ten ważny składnik odżywczy pomaga metabolizować tłuszcze w wątrobie, zapobiega i odwraca stłuszczenie tego organu oraz przeciwdziała mutacjom komórek prowadzącym m.in. do raka wątroby.

Cholina bierze udział w przekształcaniu homocysteiny w metioninę, a jak wiadomo, wysoki poziom homocysteiny we krwi zwiększa ryzyko chorób serca i udaru mózgu. Wobec tego wyższe spożycie choliny może chronić nas przed licznymi poważnymi schorzeniami układu sercowo-naczyniowego.

Wspiera również pamięć i funkcje mózgu, reguluje nastrój oraz jest niezbędna w procesie syntezy DNA. Suplementacja jest często zalecana w stanach depresyjnych, obniżenia koncentracji, a także w trakcie przeziębienia: cholina łagodzi stany zapalne gardła, zmniejsza obrzęk i przekrwienie błony śluzowej jamy ustnej, dlatego jest składnikiem wielu znanych preparatów. Więcej o cholinie przeczytasz na stronie jednego z najbardziej rozpoznawalnych propagatorów medycyny mitochondrialnej: https://mito-med.pl/artykul/cholina-wszystko-na-temat-korzysci-i-skutkow-ubocznych

Jajka, cholina a cholesterol - co mają ze sobą wspólnego?

Cholinę można pozyskać z wielu łatwo dostępnych pokarmów oraz z suplementów. Odpowiednio zbilansowana dieta jest jednak w stanie zapewnić nam niemal pełne pokrycie dziennego zapotrzebowania, i to zwłaszcza na niej powinniśmy się skupić w pierwszej kolejności.

Do najbogatszych źródeł choliny w pożywieniu należy wątroba wołowa i drobiowa. Już jedna porcja (85 gramów) może niemal całkowicie zaspokoić dzienne zapotrzebowanie dorosłych kobiet i większości mężczyzn. Sporą ilość choliny zapewniają również jaja - 1 duże jajko na twardo zawiera aż 113 mg, co daje nam ok. 20-25% dziennego zapotrzebowania. Zatem dwa duże jajka zapewniają prawie połowę wymaganej ilości. Wiadomo jednak, że jaja są źródłem cholesterolu, a ten w nadmiarze może być niebezpieczny dla naszego układu sercowo-naczyniowego. Możemy być jednak spokojni - nie wykazano większego wpływu spożycia jajek na poziom cholesterolu, a spożywanie nawet 7 jaj tygodniowo uznano za w pełni bezpieczne dla naszego zdrowia.

Aby dostarczyć organizmowi więcej choliny, warto włączyć do diety również świeże ryby (łososia, dorsza) i warzywa (kalafior, brokuły).

Cholina - lek na wiele problemów zdrowotnych

Zastosowanie choliny jest niezwykle szerokie, a badania nieustanie ujawniają jej pozytywny wpływ na liczne organy w naszym ciele. Wiemy, że odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu, serca i czynności wątroby. Jest ponadto niezwykle ważna w ciąży, ponieważ zmniejsza ryzyko wad cewy nerwowej u niemowląt. Chociaż faktyczny niedobór jest stosunkowo rzadki, wielu z nas ma jej za mało - głównie za sprawą ubogiej diety. Warto zatem przyjrzeć się temu, co ląduje na naszych talerzach, a w razie poważnych niedoborów rozważyć suplementację.

 

 

medserwis.pl Telewolt Sp. z o.o. 00-671 W-wa, ul. Koszykowa 70 lok.2, tel.: 601 410 411, e-mail: medserwis@medserwis.pl