Nowe wytyczne Rzecznika Praw Pacjenta i UODO dotyczące informowania pacjenta
Nowe wytyczne Rzecznika Praw Pacjenta i UODO dotyczące informowania pacjenta

Wytyczne ogólne
- Kontakt na odległość (rozmowa telefoniczna, wideorozmowa) to forma przekazania informacji między zainteresowanymi. Żaden z przepisów ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta nie zakazuje komunikacji na odległość, która powinna się odbywać z poszanowaniem zasad prawa, doświadczenia zawodowego i zdrowego rozsądku.
- Rozmowa ma zmierzać do tego, aby potwierdzić tożsamość kontaktującego się jako osoby uprawnionej do otrzymania informacji o pacjencie.
- Do kontaktu na odległość powinien być przygotowany specjalny sprzęt (np. nie mogą być to prywatne komórki personelu medycznego).
- Ze względu na podmiot (osobę dzwoniącą) można wyróżnić dwie sytuacje dotyczące przekazania informacji o stanie zdrowia pacjenta:
- dzwoniący jest upoważniony przez pacjenta;
- dzwoniący nie jest osobą upoważnioną, ale jest osobą bliską (uprawnioną w szczególnych sytuacjach).
- Należy sprawdzić, czy pacjent udzielił upoważnienia do przekazywania informacji w podmiocie leczniczym lub Internetowym Koncie Pacjenta (w systemie).
- Przy przyjęciu pacjenta należy poprosić o wskazanie osób (wraz z danymi umożliwiającymi kontakt np. numer telefonu, adres e-mail), które upoważnia on do uzyskania informacji o jego stanie zdrowia, a także ustalić system hasłowy (np. numer księgi głównej lub kodu/hasła), jak też poprosić pacjenta o przekazanie ustalonych kodów kontaktu do osób upoważnionych. Pacjenta należy poinformować o możliwości wskazania więcej niż jednej osoby.
- Jeżeli pacjent jest przytomny, można poprosić go o weryfikację tożsamości osoby dzwoniącej lub wskazać na możliwość bezpośredniego kontaktu z pacjentem (gdy nie istnieją wątpliwości co do stanu świadomości pacjenta).
- Można również udzielać informacji za pośrednictwem telefonu pacjenta, w jego obecności, np. przez zestaw głośnomówiący (przy zapewnieniu poufności rozmowy) lub zestaw słuchawek dostarczony przez podmiot leczniczy.
- Udzielając informacji o stanie zdrowia pacjenta należy dostosować sposób ich komunikacji, przede wszystkim należy je przekazać w sposób jasny i zrozumiały dla odbiorcy.
Wytyczne szczegółowe
- W przypadku braku systemu hasłowego, przed przekazaniem informacji personel powinien w trakcie kontaktu na odległość uprawdopodobnić tożsamość osoby kontaktującej się, przykładowo przez:
- zadanie pytań kontrolnych do osoby dzwoniącej, mające na celu uprawdopodobnienie, że osoba ta jest osobą bliską dla pacjenta lub osobą upoważnioną;
- okazanie dokumentu potwierdzającego tożsamość przez dzwoniącego (w przypadku wideorozmowy).
- Przykładowe pytania, jakie można zadać osobie dzwoniącej, jeśli pacjent jest nieprzytomny i nie zdążył nikogo upoważnić:
- jaki jest stopień Pana/Pani pokrewieństwa z pacjentem?
- proszę podać numer PESEL pacjenta;
- proszę wskazać miejsce urodzenia pacjenta;
- proszę podać drugie imię pacjenta;
- proszę wskazać czy pacjent posiada znaki szczególne (np. tatuaż w widocznym miejscu) lub opisać dokładny wygląd pacjenta;
- proszę podać numeru telefonu pacjenta;
- w przypadku wideorozmowy - proszę okazać inny dokument uprawdopodobniający wspólną relacje (np. akt stanu cywilnego).
- W ramach weryfikacji tożsamości osoby dzwoniącej nie należy nadmiernie pozyskiwać danych.
- Sposób weryfikacji tożsamości osoby kontaktującej się na odległość powinien uwzględnić, że informacji udziela się bez zbędnej zwłoki. Niedopuszczalne jest ograniczanie takiego sposobu komunikacji informacji przez nadmiernie skomplikowany sposób weryfikacji tożsamości dzwoniącego.
Aktualności
Bądź piękna z Bona Dea, skorzystaj z naszej wrześniowej oferty! więcej
Wizyta u kardiologa – co warto wiedzieć przed wizytą? więcej
Bezzębie – jak radzić sobie z brakiem zębów? więcej
Pantomogram – co warto wiedzieć o badaniu? więcej
Badania prenatalne dla kobiet więcej
Powiększanie piersi – najważniejsze informacje więcej
Plastyka piersi – czy warto się na nią zdecydować? więcej
Licówki – idealny sposób na piękny uśmiech więcej
Nowoczesna stomatologia – jak dbać o zdrowie jamy ustnej więcej
Dermatologiczne rozwiązania najczęściej występujących problemów skóry więcej
Rezonans magnetyczny Warszawa - bez skierowania, bez kolejki w Centrum Medycyny Sportowej. więcej
Tomografia komputerowa Warszawa - prywatnie w Centrum Medycyny Sportowej w Warszawie więcej
Nowości ze świata medycyny
O Implantach zębowych bez stresu i tajemnic
więcej
Metamorfoza uśmiechu u ortodonty
więcej
Nowość biotechnologii - Kelo-cote plaster silikonowy w żelu do leczenia blizn
więcej
Icoone Laser - innowacyjny zabieg o szerokim spektrum zastosowań!
więcej
Kelo-cote SOLAIRE SPF30 plaster silikonowy w żelu do leczenia blizn na twarzy z filtrami UVA/UVB.
więcej
Czy wiesz, że...
Najważniejsze programy prania - z których warto korzystać?
więcej
Jak prawidłowo odczytać wyniki badań cholesterolu? Poradnik
więcej
Apteczka podróżna - co zabrać ze sobą na wyjazd
więcej
Leczenie zębów pod narkozą
więcej
Teleradiologia jako przyszłość diagnostyki obrazowej
więcej
Skaner wewnątrzustny – czy jest on niezbędny w nowoczesnym gabinecie stomatologicznym?
więcej
Frost – profesjonalny sprzęt chłodniczy
więcej
Czy orteza stawu kolanowego może pomóc Ci wrócić do ulubionych aktywności?
więcej
Zobacz również
medserwis.pl Telewolt Sp. z o.o. 00-671 W-wa, ul. Koszykowa 70 lok.2, tel.: 601 410 411, e-mail: medserwis@medserwis.pl